COVID-19 בישראל

משרד הבריאות חשף את הסכם העברת המידע הרפואי לחברת פייזר

החלק בהסכם העוסק באחריותה של "פייזר" לתופעות הלוואי של החיסון הושחר והוסתר | המידע הרפואי שיצטבר בישראל ממבצע חיסוני הקורונה ויועבר ל"פייזר" אינו מוגבל לצורכי מחקר על החיסון בלבד

חיסונים לקורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בעקבות ביקורת שנמתחה על ההסכם שנחתם עם חברת פייזר בכל הנוגע לשיתוף החברה בפרטי המידע הרפואי שיצטברו בישראל ממבצע החיסונים הנרחב כנגד נגיף הקורונה – תופעות הלוואי שידווחו על ידי המתחסנים וכן שיעורי ההתחסנות ופרטי מידע אחרים – החליט משרד הבריאות לפרסם את פרטי ההסכם: מסמך בן 20 עמודים שעלה לאתר משרד הבריאות. חלקים מסוימים במסמך ההסכם הושחרו "מטעמים מסחריים ואחרים" מסרה דוברת המשרד.

בין השאר סוכם שהנתונים ישמשו את החברה וגם חוקרים מישראל לפרסום מאמרים מדעיים שיתבססו על מסד הנתונים הזה.

על פי ההסכם, ישראל תעביר ל"פייזר" מידע סטטיסטי אודות השפעות תרכיב החיסון על המתחסנים בישראל. המידע שיימסר יהיה אנונימי אולם איננו מוגבל לשימוש ב"פייזר" רק לצורך מחקר על החיסון.

חשיפת ההסכם באה לאחר שהועלו טענות וגם חששות מגופים ציבוריים שונים, בין היתר מצד התנועה לאיכות השלטון והתנועה לחופש המידע, שתהיה דליפת מידע פרטי לחברת התרופות. ההסכם קובע שהנתונים שיועברו לידי "פייזר" יישמרו למשך 15 שנה לפחות.

במסמך ההסכם נאמר בין השאר: "הצדדים מסכימים שמטרת הפרויקט היא ליצור ולנתח נתונים ברמה האפידמיולוגית אודות רמת היעילות של תרכיב החיסון באוכלוסיה. הצדדים נחושים להדגיש שהמטרות הן לטובת בריאות הציבור".

החברה תקבל נתונים על מספר הנדבקים בנגיף מדי שבוע,  על מספר המאושפזים בבתי החולים, על מספר החולים במצב קשה וקריטי ועל מספר החולים הזקוקים למכונות הנשמה.

התנועה לאיכות השלטון הביעה בשבוע שעבר חשש מפני דליפת פרטים אישיים של המתחסנים. "זה חשש מהותי בהקשר לאבטחת המידע מפני גורמים שאינם מורשים ולשמירה על פרטיות האזרחים, שכן על אף האנונימיזציה של המידע הרפואי, ניתן יהיה לזהות אנשים ספציפיים על ידי הצלבת נתונים. לא ברור האם מדובר במאגר מידע קליני בלבד והעובדה כי הנתונים נשמרים ללא מתן הסכמה מפורשת (של כל פרט ופרט שלגביו נצבר המידע) היא בעייתית כשלעצמה".

עם חשיפת ההסכם, עדיין טוענים בתנועה לחופש המידע כי "קיימות בהסכם כמה נקודות שעשויות להיות בעייתיות. אנו מברכים על כך שמשרד הבריאות החליט לפרסם ברבים את ההסכם עם חברת פייזר, למרות השחרות לא מבוטלות שמופיעות במסמך שנחשף ביחס לשיפוי ולאחריותה של 'פייזר' ביחס לחיסון ולמתחסנים".

בין הטיעונים האחרים שהועלו: "עדיין לא ברור מי מפקח על המידע שיועבר ממשרד הבריאות אל 'פייזר'". מההסכם גם עולה שהמידע שעובר מקופות החולים למשרד הבריאות וממנו ל"פייזר" איננו מוגבל לשימוש רק לטובת מחקר על החיסון והחברה יכולה לעשות בו כל שימוש שתרצה – נושא שטעון הבהרה.

ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות ומשפט רפואי, אמר לערוץ 12 כי החלטת משרד הבריאות לפרסם את ההסכם "באה בניגוד כמעט מוחלט לנוהג בתחום הבריאות. זו הצצה נדירה להסכם שנחתם בין המשרד לבין חברת תרופות מסחרית. על פניו נראה שהמסמך מסיר חששות שעלו בעבר אצל גורמים שונים על אודות העברה או מכירה של מידע אישי, פרטי או סודי של אזרחי ישראל לחברה מסחרית. מההסכם ונספחיו עולה כי המידע שיועבר הוא מידע כללי ולא מזוהה".

עם זאת התייחס יגודה לקטעים שהושחרו במסמך שמתפרסם לציבור: "דווקא נקודה זו שאיננה גלויה כעת לעיני הציבור, בדבר מידת האחריות שנושאת החברה על תופעות הלוואי, היא שמדגישה את החובה של משרד הבריאות להסדיר בהקדם את הכללת חיסון הקורונה בחוק הפיצויים לנפגעי חיסון - מהלך שבו המדינה לוקחת אחריות על מדיניות החיסונים שהיא מובילה ובכוחו לחזק את אמון הציבור".

בהקשר זה ראוי גם לעיין במאמר הדעה שפרסם מי שהיה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וסגן בכיר לפרקליט המדינה במחלקת הבג"צים בפרקליטות, יורם ברסלע, ב"הארץ". במאמרו ציין כי הסוגיה העקרונית למי שייכים ממצאים רפואיים – תוצר העולה מתוך הקשר שבין רופא למטופל שלו - עלתה עוד ב-1969 ובג"ץ הכריע אז שהמידע הרפואי שייך למטופל ולא לרופא. לכן תוהה ברסלע, "על סמך מה התחייבה המדינה לתת ל'פייזר' פרטים על מתחסנים? עולה ספק", הוסיף, "אם למדינה או לקופות החולים יש בכלל סמכות לתת את פרטי המתחסנים לגוף זר כלשהו".

נושאים קשורים:  פייזר,  משרד הבריאות,  מבצע חיסונים,  מידע רפואי,  19-COVID,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
18.01.2021, 20:34

לא להאמין שאנחנו משלמים על הזכות להיות לקוחות, שלא לומר שפני ניסוי

18.01.2021, 21:48

על מה אתה משלם אדון יקר? על זה שתקבל שני חיסונים בחינם מטעם המדינה? על הבריאות שלך? על הבריאות של בני משפחתך? על חזרת המסחר ומוסדות החינוך לפעולה תקינה?
על מה אתה מקטר מר ישראלי?

אנונימי/ת
18.01.2021, 22:42

אדון ד"ר רשף היקר, הוא באמת מקבל חיסונים, וטוב שכך, אך לא בחינם. המדינה זה לא נתניהו, אלא הוא , אתה ואני שעובדים קשה ומשלמים מס בריאות ושאר מיסים. לא נתניהו מביא לנו ולא נתניהו קונה לנו. וכן, זו עדיין קצת מדינה דמוקרטית בינתיים.

אנונימי/ת
18.01.2021, 23:02

נכון, החיסונים נרכשו מכספי משלם המיסים. למעשה כל דבר שהממשלה רוכשת זה מכספי משלם המסים. מערכות נשק, תרופות, בניות תשתיות וכדומה. נתניהו הוא כן זה שמביא (גם אם זה לא מכיסו הפרטי) כמו שהממשלה מחליטה על כל רכישה אחרת. זה התפקיד שלה. היא נבחרה על מנת לקבל החלטות, ואפרופו מדינה דמוקרטית - לעם יש אפשרות להחליף את השלטון אם לא מרוצה ממנו. אני מקווה שאכן השלטון יוחלף, אבל כל עוד זה לא קרה - זה השלטון שיש.
אף אחד לא חייב להתחסן, ולכן האזרחים הם בטח לא שפני ניסיונות.
ותהיה בטוח שאם הממשלה הייתה מחליטה לא לרכוש חיסונים - גם על זה היו מקטרים.

אנונימי/ת
19.01.2021, 09:46

והעם זה אתה אדוני? העם מחליט בקלפי ועד היום החליט על נתניהו, ויש עוד המון מדינות בעולם שאזרחים משלמים מסים בדיוק כמונו ולא זכו לקבל חיסונים המצילים חיים. מספיק לעשות ניסיונות מהפכות , במדינה דמוקרטית זה לא יקרה. תלמד להגיד תודה למי שדואג לך. לכל דבר יש מחיר.

מה הקשר בין "רק לא חיסון" ל"רק לא ביבי"????
אתם מספיק בוגרים ומנוסים להחליט בעצמכם על גופכם.
אבל, אם ה FDA מאשר ( באישור מיוחד) את הפצת החיסון, מה אתם מלינים? על מי אתם מקטרים?
הניסוי כבר נעשה, וכרגע אנו בפאזה אחרת.
לידיעת איתן פרידמן וחבריו החשובים נורא.

אתם גם מספיק חכמים לדעת, שלכל אחד יש את האינטרס שלו, או את הניסיון להרוויח משהו.
אם זה כבוד?? ואולי סתם יצר פרסום? ואולי רווח דבילי, שאינו מענין אף אחד.
אז נמשיך לברבר, ונמשיך לקטר עד לבחירות. ואז אפשר יהיה לשנות נושא...

אנונימי/ת
19.01.2021, 06:23

זאת בושה וחרפה להעלים מידע שנוגע לבריאותו עתידו ושלומו של כל מתחסן אזרח ישראלי. השחרת הקטעים החשובים בחוזה היא השחרת פני הציבור ותורמת לאי אמון לא רק בדרג הממשלתי אלא גם בדרג הרפואי שלא יצא חוצץ כנגד הדרג הפוליטי - החיסונים הם ניסוי בבני אדם לכל דבר ועניין והפנייה לועדת הלסינקי לא נעשתה - ממשלת ישראל והעומד בראשה עבריינים

אנונימי/ת
19.01.2021, 07:59

המידע שהושחר לא נוגע לבריאותו עתידו ושלומו של מתחסן אלא קשור בעניינים מסחריים

אנונימי/ת
19.01.2021, 14:59

ארי אלחם בחירוף נפש על זכותי המלאה לסרב לחיסון שמחלקים במחיר חשיפה נוראית, ודורשת שלא יפריעו לי למות מקורונה ובפרט שהסודיות הרפואית שלי תלווה אותי במשכני העתידי מתחת לחולות שם אהנה ממנה כפי שאראה לנכון.

20.01.2021, 07:10

מה שמדאיג אותי הוא הציטוט הבא: "מההסכם גם עולה שהמידע שעובר מקופות החולים למשרד הבריאות וממנו ל"פייזר" איננו מוגבל לשימוש רק לטובת מחקר על החיסון והחברה יכולה לעשות בו כל שימוש שתרצה – נושא שטעון הבהרה."
כל שימוש שתרצה ?! תעיינו בבקשה בקטע הרלוונטי שהחבר'ה של זהו-זה הציגו. אמנם מצחיק אבל גם מדאיג.

האם מי שהוא יוכל להסביר לי מה ההבדל בין phase IV של ניסוי קליני לבין מה שהובטח לחברת פייזר ובמה תיפגעי בריאותנו/כלכלתנו/וכו' אם חברת פייזר תקבל את הנתונים שבקשה- ובלבד שתשמר האנונימיות של המחוסנים?

אנונימי/ת
31.01.2021, 14:44

משרד הבריאות ממילא מפרסם יום יום נתונים סטטיסטיים על החיסונים והמתחסנים. הכל שקוף לכל אחד באתר משרד הבריאות, ב ynet וביתר אתרי החדשות. אינני רואה פסול במתן המידע הזה לפייזר, אם בתמורה מדינת ישראל הוקדמה בתור לרכישת החיסונים.